Kuramın tarihten, tarihin eleştiriden ve sinemanın toplumsal kültürel deneyimlerden ayrılamayacağı düşüncesi ile 100 yılı geçen tarihçesi içinde sinemayı, modernizmi, kenti birlikte düşünürken, çeşitli hareketlerin ve ülkelerin sinemalarını da dolaşmaya çalışacağız.
Dönemin Açılımı
1. Hafta: 12/ 01/2007, 14.00
Tül Akbal Süalp
İlk Sinema Deneyimi 1895-1910:
Sanayileşen kent, değişen toplumsal ve kamusal alan ve değişen zaman ve mekan ilişkileri içinde yeni bir teknoloji, yeni bir deneyim biçimi: Sinema ve Modernizim, Sanayi, Kent üçlemesi.
1900'lere girerken yeni bir ifade alanı: Temsil, anlatımsallık, konu ve melodram kalıplarından önce sinema:
Poter, Melies, Lumiere ve diğerleri
video gösterimi bu örnekler üzerinde olacaktır.
2. Hafta: 19/01/2008, 14.00
Tül Akbal Süalp
Birinci Dünya Savaşı deneyimi, ilk sinemanın uluslararası niteliğindeki değişim, savaşın toplumsal yapıları, ulusal sanayileri etkilemesi sürecinde, ulusallaşan sanayileşen sinema.
Modernizme ilk karşı çıkışlardan ve ilk öncü hareketlerden Alman Dışavurumculuğu ve Alman Weimar sineması. (1919-1924)
Kent, savaş, makinalara karşı duyumlar, kent soyluların "insan korkularının yarattığı estetiğe” doğru sinemanın yaratığı okuma düzlemi.
UFA stüdyoları Alman Carl Mayer & Çek Hans Janowitz'e karşı ve Dr. Caligari
video gösterimi: Metropolis (Fritz Lang 1927 - Germany – 115’)
3. Hafta: 26 /01/2008, 14.00
Necla Algan
Teknik sıçramalar, makinelerin estetiği biçim arayışlarının yaratığı yeni anlatımlar. Bir kalem ve mükemmel göz olarak kamera; ilk kurgu ve kuram okulları: Sovyet deneyimi. Sinemada tekniğin ifade aracı olarak anlatıma hizmeti.
Modernizmin içinden ve onu sarsan ilk öncülerden Sovyet kurgu okulu. (1924-1930)... ve Eisenstein. Battleship Potemkin/ Potemkin Zırhlısı (Sergei Eisenstein 1925,
1925 - USSR – 65’) izlenebilir.
4. Hafta: 2/2/2008, 14.00
Ayla Kanbur
Avangardlar iklimi ve Fransa'da bir arada ürün vermeye başlayan Dadaistler, Empresyonistler, Sürrealistler ve şiirsel gerçekçiliğe doğru: (1918-1930)
Şiir ve sinema ve bir anlatım tercihi olarak şiirsellik
Bunuel'in Endülüs Köpeği ( Un Chien andalou) [Luis Buñuel1928 - France – 20’] örnek olarak alınabilir....
5. Hafta: 9/2/2008, 14.00
Ayla Kanbur
İtalyan Yeni Gerçekçiliği: öncesi, etkisi, sonrası. Savaş sonrası sokaklar sıradan insanlar işçi sınıfı, kıpırdayan muhalefetler, toplumsal hareketliliğe doğru. Sinemanın sokağa çıkışı, sıradan insanların evlerine girişinin öyküsü.
Film Gösterimleri De Sica, Bisiklet Hırsıları (Ladri di Biciclette) 1948 ve Antonioni, Güneş Tutulması (L'Eclise) 1962 filmlerinden görüntüler
6. Hafta: 16/2/2008, 14.00
Ayla Kanbur
Sanayiinin ve modernizmin içinden: Savaş ve bunalım sonrası 1940’lar ve 1950’ler. Beat Kuşağı.. Alan derinliği, kesintisiz çekim ve gerçekçilik....
7. Hafta: 23/2/2008, 14.00
Necla Algan
Sinema Verite/ Direkt Sinema: İkinci Dünya Savaşı sonrası teknik sıçramaların da mümkün kıldığı bir başka kırılma ve muhalefet biçimleri. Müdahalesiz çekim, Kurgu zihinde başlıyor, Doğaçlama ve 60'ları pek çok coğrafyada etkileyecek Brechtyen rüzgarlar.
Örnekler: Cassavetes, Gölgeler (Shadows) 1960
8. Hafta: 1/3/2008, 14.00
Necla Algan
Fransız Yeni Dalga ve onu sistemin kendi içinden karşı çıkışlar olan avangardlar arasında gören bir "Üçüncü Dünya" muhalefeti; ilk sistemli karşı çıkışlar 3. Sinema Hareketi.
À Bout de Souffle/ Breathless/ Serseri Aşıklar (Jean-Luc Godard 1960 - France – 90’)
9. Hafta: 8/3/2008, 14.00
Tül Akbal Süalp
İngiliz Özgür Sineması: Kızgın adamlar, belgesel geleneği, işçi sınıfı ve mutfak tezgahında yaşam sohbetleri. Söyleşinin izlenceliği üzere gelişen bir estetik, Brechtyen etkiler ve politikleşen sinema. Sanayi şehri olgunlaşırken arka sokaklar, serseriler, çocuklar ve işçiler....
Reisz, Cumartesi gecesi ve Pazar sabahı/ Saturday Night and Sunday Morning
(Karel Reisz 1961 - UK – 90’)
9. Hafta: 15/3/2008, 14.00
Tül Akbal Süalp
Yeni Alman sineması: Büyük Sanayi sinemalarına karşı ayakta kalmaya çalışan ülke sinemaları, festivallere flim yapmak, politik film yapmak, tarihi sorgulamanın bir başka anlatım üslubu içinde sinema.
Tarih / Resmi Tarih Anlatıları & Masallar Mitoloji ve Alternatif kamusal alan: Alexander Kluge.
Video gösterimi: Die Patriotin Alexander Kluge 1979 W Ger.
Ya da Deutschland im Herbst / Germany in Autumn/ Sonbaharda Almanya
1978 - W Ger – 123’ Yönetmenler: Rainer Werner Fassbinder, Alexander Kluge, Beate Mainka-Jellinghaus, Edgar Reitz, Volker Schlöndorff, Hans Peter Cloos, Katja Rupé, Alf Brustellin, Maximiliane Mainka, Bernhard Sinkel, Peter Schubert
10. & 12. Haftalar: 22 & 29/3/2008
80’ler sonrasının bütün dünyada getirdikleri:
Halkevleri Fotoğraf Atölyesi
Halkevleri Fotoğraf Atölyesi 2008 yılı çalışmalarını 3. Uluslararası İşçi Filmleri Festivali'nde sergilenmek üzere hazırladığı bir proje ile sürdürüyor. Bu proje 1 Aralık 2007 tarihinde başlayıp 1 Nisan 2008 tarihinde sonuçlanacaktır. Konuyla ilgili olarak Ambarlı Liman Tesislerinde bulunan, Marport Liman İşletmeleri Sanayi ve Ticaret AŞ. yetkilileri ile görüşülerek olumlu yanıt alınmıştır.
Ayrıca Ocak ayının ilk 4 Ocak Cuma günü başlayıp Özcan Yurdalan editörlüğünde gerçekleştirilecek ve beş hafta boyunca sürecek olan "Belgesel Fotoğrafçılık Atölyesi" çalışması başlayacaktır.
Halkevleri Film Atölyesi
Halkevi film atölyesi yoksul emekçi halkın yaşamını merkeze taşıma ve görünür kılma ihtiyacını sorun alanı olarak belirledi. Ve atölyemiz elinde tuttuğu kamerayı işçi mahallelerine, fabrikalara, tezgahlara kısacası işçi sınıfının yaşam alanlarına çevirmeyi ve kamerasını doğrudan yoksullarla paylaşmayı hedefliyor.
Diğer ülkelerde üretilen belgesel filmlerin varlığında ülkemizde yapılan ve yapılacak belgeleme çalışmalarının yoksul halkın yaşam koşullarını ve mücadele deneyimlerini paylaşmakta son derece kritik öneme sahip olduğunu düşünüyoruz.
Film yapma ve belgeleme çalışmalarında kolektif bir çalışmanın mümkün olduğunu düşünüyor ve bu çalışmaları deneyerek öğrenilecek bir süreç olarak kurguluyoruz.
Bunun yanı sıra düzenli olarak film gösterimleri ve söyleşiler gerçekleştiren film atölyesi katılımcılarına montaj üzerine temel eğitim gerçekleştiriyor.
Festival ve sonrasındaki çalışmalarımız bizlere, bilgiyi paylaşmaya açık, donanımlı ve saygın çok sayıda akademisyen, sinemacı ve belgesel film üreticisi olduğunu gösterdi. Atölye olarak, birlikte çalışarak eksiklerimizi gidermeye ve yoksulların sesi olmaya devam edeceğiz.
Atölye çalışmalarına katılmak ve destek vermek isteyenleri aramıza bekliyoruz…