AKP hükümetinin eğitim alanına dönük saldırganlığına karşı Kartal Halkevi’nin çağrısıyla oluşturulan “Devrimci Eğitim Atölyesi” ikinci toplantısını gerçekleştirdi. Toplantıya Kartal Eğitim-Sen üyesi öğretmenlerin ve özellikle güvencesizler komisyonunun ilgisi dikkat çekiciydi. İlk toplantıda çıkarılan atölye planı gereği; ikinci toplantıda Köy Enstitüleri ve Cumhuriyetin ilk yıllarındaki eğitim politikaları konusu ele alındı. Atölyenin bu haftaki bölümüne Can Dündar’ın “Köy Enstitüleri” konulu belgeseliyle başlandı. Daha sonra Köy Enstitüleri dönemi hakkında konuşmak üzere katılan eğitimciler Kadri Çoban, Mehmet Başaran, Nabi Belekoğlu, Niyazi Yaşar toplam bir saatlik sunumla dönemi çeşitli yönlerden mercek altına aldılar. Emekli müzik öğretmeni Refik Köksal’ın bağlama ve keman dinletisiyle verilen kısa bir aranın ardından soru cevap bölümüne geçildi. Atölye katılımcıları bir sonraki toplantıda buluşmak üzere ayrıldılar. “Devrimci Eğitim Atölyesi”nin çağrı metni şu şekilde:
Devrimci eğitim atölyesi çağrımızdır
Bir davranış bilimi ve bir üst yapı kurumu olarak eğitim; iktidarlar açısından her zaman en önemli konulardan biri olagelmiştir. Bu durumun sebebi mevcut iktidar ilişkilerinin sürekliliğini sağlayacak bireylerin yetiştirilmesinin, egemen ideolojinin meşruluğunun üretilmesinin ve toplumsallaştırılmasının ve elbette sermayenin ihtiyacı olan iş gücünün niteliksel üretiminin temel aracının eğitim olmasıdır.
Devrimci eğitim atölyesi çağrısı yaparken temel hedefimiz hali hazırdaki eğitim sisteminin alternatifine dönük bir tartışma çerçevesi oluşturabilmektir. Bu noktada öncelikle ülkemizdeki eğitim politikalarına tarihsel bir bakışın, dünyadaki belirgin eğitim sistemlerinin ve özellikle sosyalist yönetimlerin eğitim politikalarının incelenmesinin faydalı olacağı kanısındayız.
Devrimci Eğitim Atölyesi aşağıdaki başlıklarla devam edecektir.
1- 1946 yılına kadar eğitim sistemi/temel hedefleri (Köy Enstitüleri ile ilgili belgesel gösterimi)
2- 1946-1974 (öğretmen okullarının kapatılması) yılları arası eğitim sistemi
Bu başlıkta Mehmet Başaran ve Nabi Belekoğlu (TÖB-DER sekreteri) katılımıyla bir söyleşi ve belgesel gösterimi
1968 yılında yapılan Devrimci eğitim şurasının incelenmesi
3- 1980 sonrası (12 eylül darbesi, neo liberal politikalar ve işçileştirme süreçleri ve eğitime yansıması-MYO’lar, gericilik, cinsiyetçilik, milliyetçilik……)
4- Son on yıl içerisinde eğitimdeki değişim yeni yöntemler, yeni kurallar, neler oluyor….
5- Reel sosyalizmde eğitim deneyimleri (Küba-Sovyetler)
6- Nasıl yapmalı?