Eğitim Hakkı Anasayfa

Toplumcu Mühendisler ve Mimarlar Meclisi: 'Okullardaki teknik yetersizlikler çocuklarımızın sağlığını tehdit ediyor'

Cu, 12/10/2012 - 16:52
  • Arttır
  • Eksilt
  • Normal

Toplumcu Mühendisler ve Mimarlar Meclisi, "AKP tarafından dayatılan ve yeni eğitim-öğretim döneminde uygulamaya konulan 4+4+4 eğitim sistemin çocuklarımıza çektirdiği çilelerden biri de çocuklarımızın sıhhatli koşullarda eğitim görmesinin önündeki fiziksel engeller" diyor.

Toplumcu Mühendisler ve Mimarlar Meclisi (TMMM), eğitimde 4+4+4 düzenin getirdiklerini okullardaki teknik yetersizlikler çerçevesinde ele alan kapsamlı bir rapor yayımladı. "AKP tarafından dayatılan ve yeni eğitim-öğretim döneminde uygulamaya konulan 4+4+4 eğitim sistemin çocuklarımıza çektirdiği çilelerden biri de çocuklarımızın sıhhatli koşullarda eğitim görmesinin önündeki fiziksel engellerdir" diyen TMMM, küçük yaşta okula başlamaya zorlanan çocuklar için herhangi bir altyapı çalışması yapılmadığına dikkat çekti. Okulların mevcut fiziksel özelliklerinde değişiklik yapılacağına ilişkin bir mevzuat hazırlığının da duyurulmadığını belirten rapor, 66 aylık çocukların gittiği okulların fiziksel durumunda yapılması zorunlu değişikliklere dair hiçbir çalışma olmadığının altını çizdi.

Çocukların ergonomik ihtiyaçlarının ve fiziksel özelliklerinin çok farklı olduğunu hatırlatan TMMM, "Geçmiş yıllarda farklı bir ergonomiye göre “tasarlanan ve uygulanan” bu koşulların yeniden düzenlenmesi ve değişikliklere göre yeni teknik düzenlemelerin yapılması zorunludur" dedi.

Vahim tablo
66 aylık çocukların ihtiyaçlarıyla okullardaki mevcut durum karşılaştırıldığında ortaya vahim bir tablo çıktığını vurgulayan TMMM, mevcut durumu şöyle özetledi:

1. MEB tarafından yayınlanan “Eğitim Yapıları Mimari Proje Hazırlanması Genel İlkeleri”ne göre, okul öncesi eğitim bölümüne bağımsız bir giriş yapılmalı ve vestiyerli bir giriş holü düzenlenmelidir. Oysaki yeni yasa ile 66 aylık çocukların girecekleri okul girişleri, kendilerinden yaşça büyük çocuklarla olan okul girişlerinden ayrılmamıştır.

2. Aynı ilkelere göre, anasınıflarının yer döşemeleri PVC esaslı malzeme ile kaplanmalıdır. Fakat 4+4+4 eğitim sistemi ile birlikte, 66 aylık çocuklar anasıfı olmayan diğer sınıfları da kullanmak mecburiyetinde kalmaktadır. Akıl dışı bir eğitim sistemine zorlanan çocuklarımızın yaşları gereği dinamik bir metabolizmaya sahip olduğu ve her an hareketli olma ihtiyacı düşünülecek olursa, çocukların kullanacakları dersliklerin zeminlerinin uygun olmayan malzemelerle döşenmiş olmasından ötürü kayma riskinin ortaya çıktığı ve çocuklarımızın ciddi kazalar ile karşı karşıya olduğu ortadadır.

sinif1.jpg
Yer döşemeleri için kullanılan kaplama malzemeleri düşme tehlikesi yaratmaktadır.

Tuvaletler standart dışı
3. Yine aynı mevzuatın farklı bir maddesinde çocukların fiziksel ve sosyal gelişimleri için kum havuzu olması, gezip oynayabilmeleri için yeterli imkânın sağlanması ve bahçenin ağaçlandırılması için yeterli toprak alanı bulundurulmasının gerektiği açıkça ifade edilmektedir. Ancak birçok okulun bahçesinde ne farklı oyun olanları ne de yeterli ağaçlandırma bulunmaktadır. Çok daha önceden mevzuata girmiş olmasına rağmen birçok okulda hem engelli rampası yoktur hem de tuvaletleri engelli standartlarına uygun değildir.

4. Uzmanlar tarafından da belirtildiği gibi, küçük yaşta bir çocuğun tuvalet alışkanlığı ile ilgili sorunlar çocuk üzerinde kalıcı ruhsal ve sosyal izler bırakmaktadır. Bu başlıkta, yeni uygulamaya yönelik herhangi bir önlem alınmamıştır. Halen anasınıfı tuvalet ve lavaboları küçük yaş gruplarına göre düzenlenmemiştir. Yapılan birçok araştırmaya göre; ebatları 28 x 45 cm, yerden yüksekliği ise 55-60 cm. olan lavabolar ile yer seviyesinden yüksekliği 65-71 cm arasında musluklar ve 35 cm. olan klozetler söz konusu yaş grubundaki çocukların kullanımına sunulması gereken ıslak hacim donatı elemanları olarak belirlenmiştir. Bununla birlikte WC kapıları mutlaka dışa açılır olmalı, her 6 çocuğa bir lavabo düşecek şekilde planlama yapılmalı, çocuğun kişisel temizlik bilinci kazanması için her çocuğa ait havlu, diş fırçası ve macun bulundurulmalıdır. Ancak çocukların fiziksel gelişkinlerinin mevcut düzenlemelere uygun olmaması nedeniyle kullanmakta zorluk çektiği lavabo ve tuvaletler ile ilgili okullarda halen bir çalışma yapılmamış, üstelik bu konuya ilişkin bir yasal düzenleme de yapılmamıştır. Kalabalık sınıflarda eğitim görecek çocuklar için az sayıda öğretmen bulunmakta olup, anne babaları yanında olmayan bu çocukların kendi ölçülerinde olmayan bu tuvaletleri kullanmasının beklenmesi makul değildir. Üstelik mevcut okulların birçoğunda tesisat ve havalandırma problemleri vardır. Bu durum oluşabilecek tüm hastalıklara da zemin hazırlamaktadır.

sinif3.jpg
Okullardaki tuvaletler hem standart dışı ölçülerde imal edilmekte hem de hijyenden uzak bir şekilde kullanımına devam edilmektedir.

Sınıflarda çocukların hareket edeceği alan yok
5. Bir başka yasal mevzuata göre (Kurum Açılması ve Kapatılmasına İlişkin Esaslar) küçük yaş grubu çocukların eğitim görecekleri sınıflar; binaların giriş katında- kat planında aydınlık ve güneş alan yönlenmeye sahip ve sınıf kapasitesi en fazla 25 kişi olacak şekilde düzenlenmelidir. Ayrıca, çocuk başına 1,5 metrekare kullanım alanı olan oyun/ etkinlik odası (min. 15 metrekare olabilir) ile her öğrenci için hava hacminin 10 metreküp olduğu, kişi başı kullanım alanının ise 3 metrekareden aşağı olmadığı bir uyku odasının olması ve söz konusu mekanların yanı sıra yemek salonu ve mutfağın da standartlara uygun bir şekilde yer alması gerekmektedir. Oysa bilindiği gibi 4+4+4 eğitim sistemi ile okullarımız çok daha kalabalık mevcutlara sahip sınıflarda eğitim vermeye mecbur bırakılmıştır.

6. Çocukların kullanacakları araç ve gereçlerden sandalyelerin, çocukların fiziksel gelişimlerine uygun, küçük ve ağır olmaması, masaların da oturduklarında erişebilecekleri yükseklikte olması gerekmektedir. Deprem güçlendirmesi yapılan okullarda dahi derslik tahtaları ve sıraları önce inşaat malzemesi olarak kullanılmakta, proje bittikten sonra yeniden kullanıma sokulmaktadır. Bu malzemelerden ayakları pas tutan ve yüzey kaplaması sökülmüş eski sıraların çocuklar için ciddi risk yarattığı ortadadır.

sinif5.jpg
Okul inşaatlarında okullara ait malzemeler kullanılmakta ve inşaat sonrasında bu malzemeler kullanıma sokulmaktadır.
sinif7.jpg
Okullarda kullanılan malzemelerin birçoğu özensiz şekilde depolanmakta ve zarar gören(paslanan, kırılan malzemeler) daha sonra kullanıma sokulmaktadır.

Kalorifer daireleri sınıf olarak kullanılıyor
7. Okullarda risk taşıyan bir diğer başlık; merdiven basım yükseklikleri ve tırabzanların ölçüleridir. Bu ölçüler mevcut hali ile çocuklar için büyük risk teşkil etmektedir. Birçok araştırmaya göre küçük yaşta çocuk grubunun kullanımı için iki basamak arası (rıht) en fazla 17 cm olması gerekirken okullarda bunun geçerliliği görülmemektedir. Birçok okulda merdiven yükseklikleri standart ölçülerde bile yapılmazken şimdi daha küçük yaştaki çocukların merdiven kullanımının nasıl olacağı bilinmemektedir.

8. Kalorifer dairesi olarak faaliyet gösteren, okulların ısıtma sistemlerinin bulunduğu bölümler, yer yetersizliği bahane edilerek sınıf olarak kullanıma açılmıştır. Havasız ve normal bir sınıf standardında olmayan bu katlarda eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi hiçbir biçimde açıklanamaz.

sinif9.jpg
Daha önce depo olarak kullanılan herhangi bir teknik yeterliliği olmayan kısımların mevcut fazlalılığı bahanesi ile derslik haline getirilmesine bir örnek.

Okullar şantiyeye döndü
Hükümetin eğitim kurumlarını güçlendirme çalışmaları adı altında borçlanma yoluyla daimi olarak Dünya Bankası’ndan kredi almakta olduğunu hatırlatan TMMM, alınan bu kredilerle okulların ölüm saçan şantiyeler haline getirildiğini vurguladı. Raporda Trabzon Bahçecik İmam Hatip Ortaokulu'nda, ilköğretim 1. sınıf öğrencisi olan 5 yaşındaki Resul Demir'in üzerine 200 kg ağırlığındaki demir kapının düştüğü hatırlatılarak, "yakın tarihteki bu olay dışında kamuoyuna yansımayan yüzlerce kaza ile karşılaşıldığı bilinen bir gerçektir" denildi.

Çocukların sağlıklı yaşama hakkı ortadan kaldırılıyor
Raporun sonuç bölümünde "Özetle, 4+4+4 eğitim sistemi, çocuklarımızın erken yaşta eğitime başlamasının yaratacağı tahribat dışında başka bir açıdan çocuklarımızın en temel insan hakkı olan sağlıklı bir biçimde yaşama olanaklarını da ortadan kaldırmaktadır. Bilimsel ve teknik hiçbir hazırlığın yapılmadığı, konunun uzmanı eğitimci, hekim ve teknik elemanların hiçbir uyarısı dikkate alınmadan salt AKP’nin gerici siyasi kaygılarının ürünü olarak alelacele devreye sokulan bu eğitim sistemi mantık dışıdır" denildi.

Son olarak bir dizi tartışmayı beraberinde getiren yeni yasanın ve uygulamalarının çocuklar için ne denli büyük riskler taşıdığı vurgulandı ve başka birçok nedenin yanı sıra bu nedenle de 4+4+4 yasasına karşı mücadele edilmesi gerektiği savunuldu.

Kaynak: sol.org.tr


Halkevleri Genel Merkezi
Konur Sokak No:8/9 Kızılay, Ankara
Telefon: 312-4192717 Faks: 312-4193207 Eposta: [email protected]
Bağışlarınız için; İş Bankası (Ankara) Meşrutiyet Şubesi 785989 nolu hesap