Halkevleri Eğitim Hakkı Meclisleri eğitim yılının ikinci ayında da okul durum raporları ile okul denetimleri yapmaya devam etti. Bir yandan eğitim hakkı mücadelesi öğretmen ve veli toplantılarıyla yerel mücadelelerle ilerlerken diğer yandan Eğitim Hakkı Meclislerimiz tarafından eğitim gündemi ve eğitim hakkı mücadelelerinin takibi yapılarak aşağıdaki rapor hazırlandı.
4+4+4’ün ilk ay uygulamalarına dair geçtiğimiz ay yayınladığımız eğitim hakkı raporumuzda gözler önüne serdiğimiz sıkıntılar; kalabalık sınıflardan, öğretmen sürgünlerine, eğitim müfredatlarının hala oturmamasından velilerden para toplama uygulamalarına kadar onlarca başlıkta devam ediyor. Rehber öğretmenler 5,5 yaşında ilkokula başlatılan çocuklarda özellikle ikinci ayda okuldan sıkılma, dikkat dağınıklığı, yorgunluk gibi şikayetlerin çoğaldığını ifade ediyorlar. Özellikle kışın yaklaşması ile birlikte ısınma ve ulaşım ciddi sorun alanları olarak belirginleşiyor. İmam Hatiplerle karma eğitim verilen okullarda imam hatiplere devam etmeyen çocuklara dönük baskılar yaşandığı görülürken, aynı zamanda ilkokullarda türbanla derse girme/”seçmeli” din derslerine türbanla katılma vakaları artıyor. Zorunlu-seçmeli din dersi öğretmen ihtiyacı hızla karşılanırken ilkokul branş dersleri yaygın olarak alan dışı öğretmenler tarafından veriliyor.
4+4+4’le katmerlenen sorunlar okullarda yayılırken raporumuzda göreceğiniz gibi bir yandan da AKP eğitim alanında ilişkin gerici, piyasacı dönüşüm adımlarına devam etti.
AKP, “Dershaneleri kaldıracağız” söylemini özel okulları yaygınlaştırma projesi içinde dillendirmeye devam ederken bu aynı zamanda dershanecilik alanında yatırım yapan İslami sermaye ve cemaatle bir tartışma konusu haline dönüştü. Sonuçta tartışma taraflarının ortak noktası gericilik ve eğitimi sermaye için karlılık alanı olarak görmek. Eğitimi adım adım özel eğitim kurumlarına devretmeye hazırlanan AKP’nin eğitim bakanı Ömer Dinçer, MEB Stratejik Planı’na göre 2014 yılı sonuna kadar özel öğretim kurumlarının eğitim sistemi içindeki payının okul sayısına göre yüzde 9'a, öğrenci sayısına göre de yüzde 5'e çıkarılacağını söylüyor. Örnekleri yayılmaya başlayan “Okullar hayat bulsun” projesi ise “Okullar eğitim kurumu mu yoksa ticarethane mi?” sorusunu akıllara getiriyor.
Eğitimde piyasalaştırma hamlelerine hız veren AKP’nin 2013 yılı için eğitime ve yükseköğretime ayırdığı bütçenin de bu amaç doğrultusunda belirlendiği açığa çıktı. 4+4+4’le öğrenci sayıları artarken; öğrenciler öğretmensiz, okulsuz, sınıfsızken 2012’den 2013’e MEB’in bütçesinden eğitime ayrılan payda yapılan artış eğitimin ihtiyaçlarını karşılayamayacak kadar komik bir oranda kaldı. Eğitimi piyasalaştırarak eğitim hakkını yok sayan AKP, 4+4+4’ün maliyetini de yoksul halkın omuzlarına bindirmeye hazırlanıyor.
Eğitim yılının ikinci ayına damgasını vuran en önemli gelişmelerden biri ise eğitim hakkına ilişkin mücadelelerin sürmesi oldu. Halkevleri Eğitim Hakkı Meclisleri 17 Ekim’de 4+4+4’e karşı topladıkları yüz binlerce imzayı Meclis’e veli temsilcileriyle götürdü. Halkevleri Eğitim Hakkı Meclisleri’nin eyleminde bir velinin şu sözleri 4+4+4’e ve AKP’nin eğitim politikalarına karşı mücadelenin süreceğini hepimize gösteriyordu: “AKP’ye sesleniyoruz gördükleri göreceklerinin habercisidir. Çocuklarımızı, okullarımızı, geleceğimizi sana bırakmayacağız, 4+4+4’ü de, eğitim alanındaki tüm saldırılarını da durduracağız.” Eğitim yılının ikinci ayında da veliler, öğrenciler, öğretmenler hala okul önlerinde eylemlerini sürdürüyor; hala açılmayan okullarının açılmasını, imam hatibe dönüştürülme kararlarının geri alınmasını istiyor, taşımalı eğitime isyan büyüyor. 4+4+4 öyle bir sistem ki Anamur İlköğretim Okulu’nda öğretmensiz kalan çocuklara velileri, öğretmenleri olmadan okul bahçesinde eylem yaptırıyor. 4+4+4’ün ikinci ayındaki eylemler, AKP’nin eğitim politikalarının eğitimciler cephesindeki yansımasının da bir yıkım olduğunu gösteriyor. Çünkü AKP sisteminin eğitimciler açısından şimdilik bilançosu; norm kadro fazlası duruma düşen ve alan değiştirmek zorunda kalan, öğretmen mesleğinin itibarsızlaştırılmasından etkilenen, ataması yapılmayan binlerce öğretmen.
Halkevleri Eğitim Hakkı Meclisleri olarak eğitimin metalaştırılmasına/gericileştirilmesine karşı eğitim hakkı mücadelesini büyütürken sermayenin ve onun sözcüsü AKP iktidarının eğitim alanında attığı adımları önceden görebilmek, somut saldırılardan haberdar olmak bunlara müdahale etmek ve direniş deneyimlerini görünür hale getirmek için Eğitim Hakkı Raporları’nı yayınlamaya devam edeceğiz.
Rapor çalışmamız eleştiri, katkı ve önerilerle zenginleşecektir.
HALKEVLERİ EĞİTİM HAKKI MECLİSİ
İletişim:
https://twitter.com/Halkevleri
www.facebook.com/halkevleri.org.tr
0 212 245 82 65 - 0 312-4192717
Daha önce yayınlanmış olan raporlara ulaşmak için tıklayın