Van’da yaşanan depremlerin ardından, Türkiye’nin dört yanında dayanışma kampanyaları başladı. Tüm bozucu çabalara karşın halk içerisindeki güçlü dayanışma duyguları kırılamadı. Halkevleri de şubelerinin bulunduğu tüm illerde gerçekleştirdiği dayanışma çalışmaları sonucunda bölgeye yardım malzemeleri ve gönüllüler yolladı. Yardım ve Destek Ekiplerimiz birer hafta çalıştıktan sonra yerini yenisine bırakarak Van’da çalışmalarını sürdürüyor. Gelen yardımların tasnifi, ihtiyaç sahiplerinin tespiti, yardımların ihtiyaç sahiplerine adil şekilde dağıtımı ve çadır kurulması gibi çeşitli işler yapılırken diğer yandan da depremle daha da artan yoksulluk karşısında neler yapılabileceği değerlendirilmiştir.
Acil olarak çocuklara ve kadınlara dönük bir çalışmanın yapılması kararlaştırılmıştır. Yoksul mahallelerin orta yerine kurulacak bir merkezle çocukların ve kadınların kimi acil gereksinimleri karşılanabilir. “Çocuk Evi” olarak adlandırdığımız tasarımız, sorunların aciliyetinden dolayı çadır merkez olarak işe başlayıp daha sonra kalıcı yapıya dönüştürülecektir.
Özgürleştirici bir dayanışmayı amaçlıyoruz. Deprem sonrasında depremzedelere yönelik faaliyetlerin, sadaka anlayışına dayalı, bağımlılaştırıcı, seçmeci ve hatta yer yer ayrımcı “yardım”lar ile sınırlı kalması bir çok olumsuz sonucu da beraberinde getirebilmektedir.
Bizler bölgedeki faaliyetlerimizde “yardım edenler” “yardım alanlar” ayrımını aşacak ve bölge halkının kendisinin de katılacağı özgürleştirici ve kardeşleştirici bir dayanışma ilişkisini örgütlemeyi amaçlıyoruz.
Çocuk evi tasarımız da bu anlayış temelinde hayata geçirilecektir. Seyrantepe, İstasyon ve Beyüzümü Mahallelerinin ortasında bulunan alanda çocukların yararlanabileceği Çocuk Evi’nde çocukların yanı sıra kadınların ve yaşlıların da yararlanabileceği, depremin yanı sıra yoksullaştırmanın yarattığı yıkımları da göz önünde bulunduran programlar uygulanmaya çalışılacaktır.
Kişiliğin temelinin atıldığı erken dönemde çocuk yüksek öğrenme potansiyeline sahiptir. Okul öncesi dönemdeki çocukların sağlık ve eğitim olanaklarını iyileştirme esnek, yeniliğe açık, mutlu, bağımsız, üretken ve yaratıcı bireyler yetiştirmenin ön koşulu olarak görülür. İlin çok çocuklu ailelerden oluşması, yoksullukla birleştiğinde çocukların gelişimlerinin en kritik dönemlerinde yoksunluklar yaşamaları gelişimlerinde ciddi dezavantajlar yaratmaktadır.
Kadınlar da geleneksel pozisyonlarına eklenen deprem yıkımıyla oldukça ağır sorunlar yaşamaktadırlar. Çocuklarla başlayacak bu program hemen ardından –açığa çıkan boş vaktin yarattığı olanakla da- kadınlara dönük programların yapılmasına da olanak yaratacaktır.
Çocuk Evi tasarımız gönüllü bir çalışma olarak kurulup sürdürülecektir. Çadırın ve gerekli diğer malzemelerin imalatı ve temini ile programların hayata geçirilmesi için herkese açık bir kampanya şeklinde yürütülecektir.
Eminiz ki depremden sonra Van halkına yönelik dayanışma ve kardeşlik duygularıyla ülkenin dört bir yanından Van’a kurulan köprü, depremi ve deprem sonrasındaki koşulları en ağır biçimde yaşayan çocuklar için bir kez daha kalıcı bir biçimde inşa edilecektir.
VAN ÇOCUK EVİ
Çocuk Evi’nin Taslak Mekan Tasarımı
A.4-8 YAŞ ARASI ÇOCUKLAR İÇİN OYUN-ETKİNLİK ÇADIRI
Çocukların eğitmen eşliğinde oyun oynadıkları; yaratıcı drama, resim (travmanın açığa çıkarılması edilmesinde önemli bir çalışma olacaktır), satranç, dans gibi çalışmaları, masal saati vb etkinlikleri yaptıkları, film izledikleri bir mekan olacaktır.
(Çocuk katılımına bağlı olarak, günler ve gün içindeki saatler ayarlanabilir. Van’ın koşullarına göre saatler değişebilir. Yoğun katılım olursa çocuklar için belli günler belirlenebilir)
Oyuncak kütüphanesi: Çocukların yaş grubuna uygun oyuncağı alıp oynayıp bir süre sonra geri getirip başka bir oyuncakla değiştirebileceği bir oyuncak alanı oluşturulabilir. Bazı oyuncaklar geri gelmese de bu çalışma çocukla çok canlı bir ilişki kurulmasına yardımcı olacaktır.
Gerekli Malzemeler;
Sayı şablonu, boncuklar, sayı pazıları, mıknatıslı rakamlar, skalalar, saat, büyüteç, mıknatıs, termometre, her tür ritm aleti....
B.KÜTÜPHANE VE OKUMA ÇADIRI
Bu çadırda çocuklara yapılandırılmış ders destek programı uygulanabilecek, aynı zamanda okuma- çalışma salonu gibi kullanılabilecektir.
Bu çadırda yaş gruplarına göre tasnif edilmiş bir kütüphane kurulabilecektir. Kitaplar çocuklara okuyunca geri getirmek üzere verilebilecektir. Ortak okuma çalışmaları yapılabilecektir.
Ders destek çalışmaları, okuma çalışmaları gönüllüler tarafından; öğretmen, üniversite ve lise öğrencileri tarafından gerçekleştirilebilir.
Gerekli malzemeler;
C.HER YAŞ GRUBUNDAN ÇOCUKLARLA YAPILACAK ETKİNLİK ÇADIRI
Yaratıcı drama, tiyatro, dans, halk oyunları, toplu film izleme, hareketli büyük alanda oynanabilecek oyunlar için kullanılabilecektir. Bu çalışmalara hafta sonları, tatil dönemleri gelecek gönüllü eğitmenler de katılabilecektir.
Bu çadır aynı zamanda sağlık taramaları; söyleşi, seminer ve toplantılar için kullanılabilir.
D. ÇOCUK PARKI ÇADIRI.
Brandayla kapatılmış mini park olarak şekillendirilecektir.
Gereken Malzemeler
E. KADINLAR VE YAŞLILAR İÇİN ÇADIR
İlk etapta bir araya gelip sohbet edebilmeleri, kadın ve yaşlılara yönelik toplu çalışmalar için kullanılacaktır.
Çocuk Evi tasarımı gönüllüler, gönüllü katkılar üzerinden yaşama geçirilecek. Bu noktada her türlü düşünsel katkıya, emek süreci ve olanaklar bakımından katılıma ihtiyaç duyulacak. Aynı zamanda mekansal hazırlıklar tamamlandıktan itibaren Çocuk Evi’nin çalışma programının oluşması, sürdürülmesi ve zenginleştirilmesi, amacına uygun biçimde geliştirilmesi için gönüllü katkılar çok önemli olacaktır. Çalışma programları oluştuktan itibaren de gönüllü çalışmak isteyen kişilere bağlı olarak dönemsel olarak farklı çalışmalar için ayrı programlar yapılabilecektir.
ÇOCUK EVİ MERKEZİNDE YAPILABİLECEK ÇALIŞMALAR
(kadın ve yaşlı birimleri de dahil olmak üzere)
Çocuk Evi’nde sürdürülecek düzenli çalışmaların yanısıra periyodu belirlenerek gönüllü kurum ve kişilerin katılımı ile aşağıdaki çalışmalar sürdürülebilir.
Sağlık taramaları:
Uzmanlık gerektirecek hastalıklar dışındaki, tespit edilecek hastalıklar için
sağlık taramaları. Tedaviye yönelik önlemlerin alınmasına dönük adımlar atma planıyla birlikte gerçekleştirilebilir.
Çocuk Evi’nde çok sık kullanılan, çocuklar için ateş düşürücüler, ağrı kesiciler, yanık merhemi, ishal, grip için ilaçlar; yaralanma da kullanılacak ilk yardım malzemeleri bulundurulabilir.
Psikolojik destek:
Psikolog ve psikiyatrislerden oluşan birbiri ile koordineli bir ekip 15 günlük periyotlarda dönüşümlü olarak çalışmalarda yer alabilir.
Sanat Etkinlikleri:
Konserler, müzik dinletileri
Çocuk tiyatrosu gösterileri
Yazar, aydın ve sanatçıların ziyaretleri
Merkeze gelenlerin etkinliklerini sergiledikleri moral günleri.
Mini satranç, voleybol, basketbol turnuvaları.
Fotoğraf çalışmaları
Çocuk Evi Merkezi için yukarda belirtilenler dışında gerekli malzemeler
Bilgisayar, internet bağlantısı, cep telefonu, fotokopi makinesi, ısıtıcılar, iç içe geçebilen taşınması kolay plastik sandalyeler, masa, mini bir mutfak düzeneği, çaydanlık, bardaklar.
GÖNÜLLÜ OLMASINI ÖNCELİKLE BEKLEDİKLERİMİZ
-Okul öncesi çocuklarla çalışacak eğitmenler
-İlköğretimdeki çocuklarla çalışacak eğitmenler-branş öğretmenleri
-Yaratıcı drama eğitmeni
-Dans eğitmeni
-Halk oyunları eğitmenleri
-Resim öğretmenleri-ressamlar
-Müzik öğretmenleri
-Tiyatrocular
-Ritm eğitmenleri
-Doktorlar
-Psikologlar
-Sanatçılar
-Zihinsel ve işitme engelliler öğretmenleri
-Eğitmenlere yardımcı olacak gönüllüler
Bir işin ucundan tutarım diyen herkes Çocuk Evi çalışmalarına katılarak bu çalışmanın bir parçası olabilir.