Eğitimcilerin, bilim insanlarının, velilerin yani toplumun çok büyük bir kesiminin geri çekilmesi için mücadele ettiği 4+4+4 eğitim modelinin bir yıkım olduğu artık Milli Eğitim müdürlüklerince de hazırlanan raporlarda ortaya koyuluyor. Başta İstanbul olmak üzere gelen raporlarda ağırlıklı olarak 72 ay öncesi çocuklara ilişkin veriler yıkımı gözler önüne seriyor.
Raporlarda bazı çocukların okumayı sökemediği, 40 dakikalık ders sürelerinin fazla geldiği, 72 ay öncesi çocukların mutlaka uzmanlardan oluşan bir kurulun onay vermesinin ardından 1. Sınıfa alınması gerektiği gibi veriler bulunuyor.
Bu durum bir razaletin itirafıdır. Bu yasayı hazırlayanlar, sunanlar, zorla, baskıyla meclisten geçirenler, eğitimcileri, vatandaşları coplatanlar, gaza boğanlar bunun hesabını vermelidir. Yasa ilk gündeme geldiğinden beri bu yasayı engellemek için mücadele ettik etmeye devam ediyoruz. Bilimden insanlıktan yana herkes bu yasanın ne gibi sonuçları olacağını söyledik. Ne yazık ki söylediklerimiz tek tek yaşanmaya devam ediyor.
Halkevleri Eğitim Hakkı Meclisleri olarak okulların açıldığı ilk günden itibaren okullarda yaşanan problemlerin takipçisi olduk. Aylık hazırladığımız okul durum rapolarıyla bu sorunları kamuoyuyla ve yetkililerle paylaştık. Şimdi İl Milli Eğitim Müdürlüklerinin söylediklerinin çok daha kapsamlısını Aralık ayında yayınladığımız raporda ifade etmiştik. http://halkevleri.org.tr/sites/default/files/indir/19-11-2012-halkevleriegitimhakkiraporu17kasim-17aralik2012.pdf
Bu sorunlar şöyle sıralanmıştı
• Kaslarının yeterli gelişmemiş olmasından kaynaklı el becerilerinin yetersiz olması.
Kalem tutmada başarısız olma gibi sorunlar yaşanmaktadır.
• Derse adapte olamama, dikkat dağınıklığı, öğrenme güçlüğü, çabuk sıkılma ve bunun
yanında dikkat süresinin kısa olması.
• Öğrendiklerini çabuk unutma. Geç anlama ve okuma yazmada başarısızlık.
• Birçok öğrencinin okulun farkında olmaması. Bundan dolayı okul ortamına uyum
gösterememe.
• Duygusal ve bedensel aktivitelerde başarısızlık ve buna bağlı olarak yaşadıkları
yetersizlik duygusu.
• 72 ay sonrası çocuklarla fiziksel, bedensel ve düşünsel farklılıktan kaynaklanan uyum
problemleri.
• Özgüven yitimi, çekingenlik, yakınlarından ayrılamama, ayrılık anksiyetesi, ağlama,
birçok çocukta anne olmadan okulda kalamama. Bu nedenle birçok veli hala okulda
bekliyor.
• Ders yapmama, sürekli oyun oynama isteği. 6 saatlik ders programının çok uzun
gelmesi.
• Şimdiye kadar 72 ay öncesine okulda oyun oynatılırken, okuma-yazmaya geçilince
çocukların sıkıldığı gözlemlendi. Buna bağlı olarak altına kaçırma, ağlama, anneyi
isteme gibi davranışlar ortaya çıktı.
• Okul fobisi, teneffüse çıkamama, kaybolma korkusu, kaygı bozuklukları, altına
kaçırma.
• Uygun olmayan fiziki koşullardan kaynaklanan sıkıntılar en çok tuvaletlerde kendisini
göstermektedir.
• Okul giriş çıkışlarında zorlanma.
• Öğretmenlerin birçoğu 72 ay öncesi çocukların okuma-yazmaya geçemeyeceklerini
söylüyor.
• 72 ay öncesine ayrı sınıf açılamaması oldukça yaygın bir durum. Öğretmenler 72 ay
öncesi ve sonrasına ayrı program uygulamakta sorun yaşıyor.
• 72 ay öncesi çocuklara uygun eğitim verilme çabaları aynı sınıftaki 72 ay sonrası
çocuklara programın oldukça hafif gelmesine neden olmaktadır.
• Yine 72 ay öncesi çocukların oldukça az olduğu sınıflarda öğretmenler eski müfredatı
uygulamakta bu 72 ay öncesi çocuklarda ciddi sorunlara neden olmaktadır.
Ancak herkesin gözü önünde yaşanan bu sorunlar AKP tarafından dikkate alınmadı. İktidarın inadı yüzbinlerce öğrencimizi mağdur etti. Bu mağduriyetin boyutları ise sanıldığından çok daha fazladır.
4+4+4’ün itiraz ettiğimiz diğer yönlerinin ancak AKP’liler tarafından mı görüldüğünde değiştirilmesi sözkonusu olacaktır. Gerçek ortadadır. 4+4+4 eğitim modeli derhal iptal edilmedir.
AKP’yi, Milli Eğitim Bakanlığını uyarıyoruz. Bu yanlıştan derhal vazgeçin. Çocuklarımızın ruh sağlıyla, geleceğimizle oyun oynamayın. Bu yasayı derhal iptal edin.
Nuri Günay
Halkevleri Genel Sekreteri