Tavşancıl'da meydana gelen tren kazasına ilişkin TCDD Genel Müdürlüğü teknik ekibinin ilk incelemesinde, sinyal sisteminde bir arıza olmadığı, kazanın Başkent Ekspresi'nin kırmızı sinyalde geçmesinden kaynaklandığı belirlendi.
Teknik ekibin ilk incelemesine göre, Ankara-İstanbul demiryolu hattının sinyal sisteminde bir arıza olmadığı saptandı. Kazanın Başkent Ekspresi makinistlerinin kırmızı sinyalde geçmesinden kaynaklandığı belirlendi.
Kazaya ilişkin trenlerin çarpışma sırasındaki hızlarını gösteren ''hız bandı'' na göre, çarpışma sırasında Başkent Ekspresi'nin hızı 82.5 kilometre/saat Adapazarı Ekspresi'nin hızı da 10 kilometre/saati gösteriyordu.
• Kazada son durum: 8 ölü, 88 yaralı...
ATS olsa bu kaza olmazdı
Demiryolu Sendikası Haydarpaşa Şube Başkanı Şenol Ekinci lokomotiflerde bulunan ATS cihazının kırmızı ışıklarda optik okuyucu sayesinde otomatik olarak fren yaptığını ancak Bosna Hersek'ten gelen Konçer marka lokomotiflerin hiçbirinde optik okuyucu olmadığını kaydetti. Ekinci, "ATS olsaydı otomatikman frene geçecek, insanlar da hayatını kaybetmeyecekti" dedi.
TCDD'nin 16 lokomotifinde ATS cihazı olmadığını kaydeden Birleşik Taşımacılık Sendikası Genel Sekreteri Hasan Bektaş da, "Bu lokomotifler Bosna - Hersek'ten getirildikten sonra cihaz konulmamış" dedi.
ATS Sistemi
ATS sistemine göre, Ankara, Eskişehir ve İstanbul'da bulunan trafik kontrol birimleri, trenlerin hızını değil, birbirine olan mesafesini ve karşılaşma noktalarını denetliyor. Yol açıksa yeşil sinyal yanıyor. Bu trenin normal hızında gidebileceğini ifade ediyor. İki tren birbirine yaklaşmaya başladıysa sarı sinyal yanıyor, makiniste "Hızını 65 km'nin altına düşür" komutu veriyor. Hız düşmezse tren 20 saniye içinde ani frenle duruyor. İki tren birbirine tehlikeli şekilde yaklaştıysa kırmızı ışık yanıyor, ATS devreye giriyor.
Makinist de 'sinyalizasyon hatası' diyor
Kartal Doktor Lütfi Kırdar Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde tedavi gören Başkent Ekspresi'nin makinisti Hasan Yücedağ da, kazanın sinyalizasyon hatasından kaynaklandığını söyledi.
Yücedağ ''bize yeşil yanıyordu, tam geçmek üzereyken aniden kırmızı yandı'' diye konuştu.
Avukat Gürses: "ATS devreye girmeliydi"
Pamukova'da 39 kişinin ölümüyle sonuçlanan hızlandırılmış tren kazasının makinistlerinin avukatlığını üstlenen İsmail Gürses de, Tavşancıl'daki kazanın ışık ihlalinden kaynaklanmadığını savundu.
Gürses, makinistlerin kırmızı ışıkta geçse bile otomatik fren sisteminin treni durdurması gerektiğini belirtiyor.